Buaya oh Buaya!

Salam Satu Fikrah! Apa khabar pembaca blog budiman? Dalam sibuk kita menguruskan kehidupan seharian dalam masa yang sama, marilah sama-sama kita sensitif dan peka dengan isu-isu semasa yang berlaku di seliling kita mahupun isu saudara-saudara kita diluar sana.

Pada entri kali ini, penulis terdetik untuk mengupas tentang isu kalimah الله pada lambang kasut yang makin mendapat tempat di kalangan rakyat Malaysia iaitu Crocs. Dewasa ini ada yang sibuk menanya betul ke kasut Crocs ada kalimah الله. Macamana? Boleh ke pakai? Ada yang mengatakan perlu boikot dan ada yang katakan yang mengapa perlu ditimbul-timbul isu seperti ini sedangkan ia sekadar gambar buaya yang langsung tidak nampak tulisan tersebut kecuali orang yang tinggi imiginasinya.

Sebelum itu, kita tinjau dulu tentang kasut Crocs. Kasut Crocs merupakan syarikat daripada US. Sedikit cerita tentang kewujudan Crocs ni. Crocs Inc. adalah sebuah kilang membuat kasut yang mula-mula ditubuhkan oleh George B. Boedecker, Jr. Kilang pembuatan Crocs ibu pejabatnya di Niwot, Colorado United States dan Jibbitz merupakan sebuah syarikat yang ditubuhkan oleh Rich dan Sheri Schmelzer pada tahun 2005 untuk membuat lampiran hias untuk lubang-lubang pada sandal Crocs. Syarikat ini berpusat di Boulder, Colorado. Terdapat pelbagai jenis Crocs yang popular antaranya ialah Santa Cruz Corduroy, Crocband, Yukon Woven atau mana-mana jenis Crocs yang lain. Maklumat lanjut bolehlah dirujuk disini.

Kasut Crocs merupakan trend zaman sekarang yang mana sesuai dipakai lelaki mahupun wanita. Dengan gayanya yang kasual ia sesuai dipakai pada bila-bila masa. Tambahan pula design nya yang tahan lasak menjadi penyebab utama ia menjadi pilihan ramai. Malangnya sedar tidak sedar logo buaya yang terdapat pada kasut Crocs itu seakan-akan mirip kalimah الله bila diterbalikkan gambar buaya yang ada pada logo tersebut.



Penulis bukan orang yang layak untuk menetapkan yang mana betul atau salah. Disini penulis cuma ingin mengajak antum semua berfikir sendiri yang manakah yang betul atau salah. Bagi penulis sendiri lebih baik kita tinggalkan apa yang nampak kesamaran itu jika ia tidak mendatangkan keadaan darurat atau terdesak. Jika jelas nampak kalimah tersebut eloklah kita prihatin dan cuba mengikis logo tersebut tidak kira lah Crocs original atau fake. Hal ini supaya kita tidak rasa was-was dan ragu ketika memakainya. Penulis tidaklah mensyorkan untuk membuang kasut yang sememangnya mahal jika original hingga mencecah ratusan ringgit. Islam juga tidak menganjurkan kita untuk membazir. Manakala bagi yang tidak membeli apa kata kita cuba elakkan seboleh mungkin supaya kita terkeluar dari keraguan dan kesamaran tersebut. Bukan apa takut kalau sebenarnya memang itu adalah salah satu agenda musuh untuk merosakkan Islam maka musuh kita bertepuk tangan melihat kita terbuai dengan keindahan dunia dan tidak sensitif terhadap agama kita. Isu-isu macam ni, susah kita nak merungkaikan dan membuat kesimpulan sama ada ianya hanya sebagai kebetulan atau memang disengajakan melainkan orang yang mencipta logo tersebut yang mengetahui. Sama ada memang mereka sengaja nak merosakkan agama Islam ni. Lagi-lagi bila kalimah الله yang suci sepatutnya di hormati terletak di tapak kaki kita sendiri.

Lihat sahaja pelbagai agenda yang mereka lakukan untuk menghina Islam menujukkan betapa lemahnya kita sehingga boleh dihina sedemikian. Pelbagai karikatur dan gambar yang menghina Islam. Apakah itu tidak menjadikan kita lebih berhati-hati? Akhir zaman ini perasaan sensitif terhadap Islam itu perlu ada. Menjadi tanggungjawab semua untuk menjaga maruah Islam, supaya ia tidak tercemar dan dihina sebegini mudah oleh musuh-musuh Islam. Harapan penulis kita sama-sama peka dengan isu-isu seperti ini. Wallahualam..

No comments:

Post a Comment

Sama2lah kita saling berpesan pada kebenaran dan berpesan dengan kesabaran...InsyaAllah..Jazakallah atas komen anda..^__^