Bangkitlah Demi Saudaramu Disana

Salam perjuangan dan Salam berani mati!

Alhamdullilah penulisan blog ini merupakan pertama kali penulis setelah pertukaran pimpinan dilakukan. Penulis memohon maaf kepada semua yang mengikuti perkembangan blog ini kerana tiada post entri yg terbaru. Begitu juga kepada yang memberi harapan yang tinggi kepada pimpinan kali ini, kami sentiasa mengharapkan tunjuk ajar daripada kalian. Nasihat dan teguran yang membina amat dialu-alukan supaya kami dapat memberi yang terbaik. Bagi menghidupkan blog ini, insyaAllah penulis akan cuba melakukan yang terbaik dan akan mengikuti perkembangan2 semasa di dalam dan luar KUIS.

Untuk isu kali ini, penulis tidaklah mahu lari dari isu yang tengah hebat diperkatakan, dan kita semua sememangnya sudah maklum dengan isu yang sangat penting iaitu nasib saudara2 kita di Palestin. Alhamdulillah,malam jumaat yang lepas penulis diberi kesempatan untuk sama2 solat hajat perdana di Stadium Melawati yang dianjurkan oleh pihak KUIS dan semalam juga telah diadakan demonstrasi membantah Israel laknatullah walaupun penulis tidak dapat turut serta dlm demonstrasi atas sebab2 yang tidak dapat dielakkan.

Keprihatinan masih ada dikalangan kita rakyat Malaysia untuk sama2 menegakkan isu Palestin walaupun ada yang beranggapan bahawa isu ini lapuk dan membosankan. 12 orang rakyat Malaysia yang mewakili seluruh rakyat Malaysia berusaha untuk membuktikan kecintaan kita kepada saudara seIslam di Palestin. Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) Malaysia bersatu menyertai konvoi antarabangsa untuk menerobos sekatan yang dikenakan rejim zionis Israel laknatullah kepada penduduk Gaza yang sekian lama dihalang daripada mendapat bantuan kemanusiaan dan bertemakan "Talian Hayat Untuk Gaza - Menerobos Tembok Kematian atau lebih dikenali Lifeline4Gaza(LL4G)- Break The Siege". NGO2 yang terlibat ialah HALUAN, ABIM, JIM, PACE, DEWAN PEMUDA, MUSLIM CARE, Pertubuhan Mawaddah Malaysia dan Viva Palestina Malaysia(VPM).

Sebagaimana yang kita maklumi, rejim zionis Israel laknatullah telah membina tembok di Gaza dan Tebing Barat yang telah menjadikan Gaza sebagai penjara terbesar di dunia. Tembok setinggi 8-12 meter dan sepanjang 850 km menjadi senjata utama rejim zionis untuk 'membunuh' penduduk Gaza secara perlahan-lahan. Tembok ini telah digunakan untuk menghalang kemasukan bahan keperluan asas kehidupan termasuk makanan,minyak dan bahan perubatan. Bukan itu sahaja, hak untuk hidup rakyat Gaza juga telah dinafikan.

Ketika misi bantuan kemanusiaan LL4G ke Gaza, kapal-kapal ini telah diserang oleh angkatan laut Israel laknatullah. Akibat dari tindakan biadap ini , 3 orang sukarelawan telah terkorban dan 30 lagi mengalami kecederaan yang parah. Konvoi ini membawa kira-kira 10,000 tan barangan bantuan. Seramai lebih 540 orang menaiki kapal Mavi Marmara, termasuk ahli parlimen, ahli akademik, petugas media, ulamak, seorang kanak-kanak berumur kurang daripada satu tahun dan juga seorang warga emas berumur lebih daripada 80 tahun. Tidak ada sebarang bentuk senjata dibawa bersama konvoi ini walaupun untuk tujuan mempertahankan diri. Fakta ini jelas menunjukkan bahawa konvoi ini adalah benar-benar sebuah konvoi bantuan kemanusiaan yang akan disampaikan oleh sukarelawan- sukarelawan dari kalangan masyarakat awam. Malangnya Israel laknatullah secara biadap telah melanggar undang-undang antarabangsa. Apatah lagi serangan ini berlaku di perairan antarabangsa dan dilakukan ke atas sebuah kapal bantuan kemanusiaan yang tidak bersenjata yang bertujuan aman.

Oleh itu, penulis menyeru kepada semua pihak dan juga rakyat Malaysia untuk terus prihatin dan memberi bantuan serta sokongan padu kepada rakyat Palestin. Kami juga menyeru kepada semua untuk menyatakan bantahan dan kutukan paling keras ke atas Israel laknatullah serta bersedia untuk menyokong sebarang tindakan yang akan disusun seterusnya bagi menangani isu ini.

DOA UNTUKMU PALESTIN




1 comment:

Sama2lah kita saling berpesan pada kebenaran dan berpesan dengan kesabaran...InsyaAllah..Jazakallah atas komen anda..^__^