Ilmu Cahaya Kehidupan

Pada tahun 966 Masihi, Muthahhar pernah menulis tentang idea mencari ilmu bagi kaum muslimin:
"Ilmu pengetahuan akan membuka diri hanya kepada orang-orang yang dengan sepenuh hati menyerahkan diri kepada ilmu; yang mendekatinya dengan fikiran yang bersih dan wawasan yang jernih; yang memohon pertolongan Allah semata-mata dan menfokuskan perhatian pada ilmu; yang selalu siap sedia meski dalam keadaan letih dan lelah, yang melewatkan malam-malam tanpa tidur, meniti dari dasar yang terdalam mendaki ke puncak yang tertinggi. Ilmu tidak akan membuka diri pada orang-orang yang mengejarnya tanpa tujuan yang jelas dan usaha yang terencana; atau orang yang mirip unta buta, berjalan meraba-raba di kegelapan malam. Seorang pencari ilmu tidak boleh menyerahkan kepada kebiasaan buruk atau membiarkan dirinya tersesat oleh rayuan nafsu yang keji. Demikian juga ia tidak boleh memalingkan mata dari kebenaran yang mendalam. Ia harus boleh membezakan antara ragu dan yakin, antara asli dan palsu dan harus berdiri kukuh dengan cahaya terang."
Oleh itu wahai ikhwan dan akhawat sekalian, kita mestilah ikhlas dalam menuntut ilmu semata-mata kerana Allah. Semoga dengan niat ikhlas kita ini, dipermudahkan segala urusan kita ketika menuntut ilmu dan ilmu yang kita pelajari akan mendapat keberkatan dari Allah. Di samping itu, kita mestilah mempunyai matlamat yang jelas disamping usaha yang berterusan.
Secara keseluruhannya, apa yang penting; niat ikhlas, matlamat jelas, ilmu insyaAllah tidak terbatas! =)
wallahu'alam...

No comments:

Post a Comment

Sama2lah kita saling berpesan pada kebenaran dan berpesan dengan kesabaran...InsyaAllah..Jazakallah atas komen anda..^__^